X
تبلیغات
زیبا - موسیقی مذهبی

موسیقی مذهبی به طیفی گسترده و متنوعی از الحان و آوازها اطلاق می‌شود که از موقعیت و هویت تثبیت یافته و تعریف شده‌ای در میان مؤمنان هر یک از مذاهب فوق و نحل برخوردار است. این گروه از الحان غالباً در خدمت تهییج، حسن‌انگیز، تشویق و یادآوری برخی از اصول دینی مذهبی و یا بازگفت‌ روایات و ذکر سرگذشت پیامبران، امامان، اولیاء و بزرگان مذهبی قرار داشته و یا بازتاب آنی از شوق و وجد حال مؤمنان است. بر این اساس موسیقی مذهبی از نظر مضمونی حوزه وسیعی از راهکارهای شرعی و فقهی، مدح و ستایش پروردگار، باز گفت روایات و یا وقایع و رویدادهای مذهبی و نیز موضوعات حکمی پند آموز مربوط به یک مذهب را در بر دارد. الحان مذکور در اثر کثرت استعمال و کاربدر مستمر، یادآور خاطره‌ای مشخص از رویدادها، مناسک و یا مناسبت‌های مذهبی ویژه‌است.
در عین حال مجریان موسیقی مذهبی در طول تاریخ به فراخور ذوق و دانش موسیقایی خود جهت  انطباق الحان وام گرفته ملی و یا قومی و همسو سازی آنها با احساسات مؤمنان تغییراتی‌ را ایجاد نمودند. تغییرات یاد شده که به مرور زمان و با حزم و احتیاط لازم پدید آمد، غالباً  بر اساس و مبتنی بر سنت‌های معتبر موسیقایی یک قوم و یا یک ملت است. اما در هر صورت این روند در درازمدت موجب پیدایش الحانی گردید که رفته‌رفته خود را از آبشخور و منبع قدیمی و نیز جایگاه اصلی و معمول کاربرد خویش منفک و متمایز ساخته و در نتیجه، گروه نغمات و الحان موسیقی مذهبی را با ویژگی‌های خاص لحنی و البته مضامین سراسر مذهبی پدید آوردند.
موسیقی مذهبی در ایران از نظر ساختار و فرم نغمگی به‌طور کلی بر گرفته و یا ملهم از انواع موسیقی ملی (ردیفی) و یا موسیقی بومی و قومی (فولکلور) است. موسیقی دینی مذهبی ایران، مانند انواع موسیقی مذهبی دیگر ملل، بنابر کارکردها و ظرفیت‌های گوناگون خود با شکل‌های مختلفی قابل دسته‌بندی است. این دسته‌بندی‌ها می‌تواند براساس ساختار فنی الحان، شخصیت‌موسیقایی یا تعلقات ملی- بومی، ایلی- طایفه‌ای، تنوع مضامین و درون‌مایه‌ مفهومی آن، ویژگی‌های آئینی- مناسبتی و مراسمی، موفقیت‌‌ها و مناسبت‌ها مکانی و زمانی اجرا (تقویمی)، دیدگاه‌های فرقه‌ای و یا با تلفیقی از این ویژگی‌ها صورت گیرد.
در تقسیم‌بندی و تفکیک موسیقی دینی- مذهبی رایج در ایران بی‌تردید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کارگان چه از نظر کمی و تعداد الحان و چه به لحاظ کیفی موسیقایی، تنوع ملودیک، گوناگونی سازها و ادوات، نیز گسترده آئینی و مناسبتی به موسیقی اسلامی (اعم از شیعه و اهل سنت و فرقه‌های منتسب به آنها) مربوط است.
با این حال بررسی موسیقی دینی- مذهبی علاوه بر موسیقی اسلامی، در ابعاد محدود‌تر از طریق موسیقی زرتشتیان ایران، انواع موسیقی‌های مربوط به الحان دینی- مذهبی مسیحیان ایران (اعم از کلیساهای ارامنه تهران یا آسوری‌های غرب ایران)، موسیقی مربوط به کنیسه‌های کلیمیان ایران و نیز موسیقی دینی مندائیان یا صابئین جنوب ایران(پیروان پیامبر یحیی) (1) قابل ردیابی است.
باید متذکر شد، انواع موسیقی ادیان غیر اسلامی در ایران به تعداد معدودی از ملودی‌ها و الحان ساده و یکنواخت محدود است که عموماً  به قرائت متون دینی از جمله اوستا، انجیل، تورات و گنوز مربوط می‌باشد.
طبیعی است در تحقیقات ما برخی دیگر از آئین‌ها و مراسم و مناسک ادیان مذکور همچون دعاهای مراسم عشای ربانی مسیحیان، جشن‌های دینی زرتشتیان، دعاها و آوازها و مراسم جشن ازدواج و تدفین و تولد مندائیان و یا دعاها و ذکرهای مراسم اموات در کنیسه‌های کلیمیان بویژه منظومه‌های آشوقی و گوسن‌های ارمنی در رابطه با مصائب حضرت مسیحی و سرگذشت حواریون این پیامبر از نظر دور نمانده است. با این حال در مجموعه موسیقی دینی- مذهبی ایران، موسیقی دینی و مذهبی اقلیت‌های دینی در مقایسه با همتای اسلامی خود به خاطر محدودیت نغمات و ملودی‌‌ها، ناچیز است.

نمونه هایی از موسیقی ها و نواهای مذهبی ماه رمضان(برای دانلود):

نوای ربنا از استاد شجریان

این دهان بستی دهانی باز شد - استاد شجریان

اذان می گویند

+ نوشته شده توسط زیبا در سه شنبه دوم شهریور 1389 و ساعت 0:48 |


Powered By
BLOGFA.COM